Milyen eszközök segítenek az otthoni edzéshez?! Kettlebell: a kézenfekvő megoldás

A koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedések egyik hozadéka a szabadidős sportolásunk átalakulása. Sok más tevékenységünk mellett ez is átalakul, hiszen a sportolni vágyóknak más megoldást kell találniuk, a konditermek zárva vannak. De mik azok a lehetőségek amik közül választhatnak az otthon sportolók? A lehetőségek bemutatását folytassuk egy olyan eszközzel ami könnyen beszerezhető, könnyen tárolható, és nem igényel hosszabb előkészületeket az edzésbe iktatása. A Kettlebell bizonyította már sokoldalúságát, jó kiegészítője lehet a téli edzéseknek.

 

Tip: Do Metabolic Resistance Training, Not Cardio | T Nation

Magát a súlyzót hasonló kialakításban már az ókorban is használták a görögök nagyobb sporteseményekre való felkészülésre. Ennek a számtalan művészi ábrázolása is fennmaradt.

A régi sporteszközt később a cári Oroszországban főleg a termény súlyának mérésére használták, ám köztük az eredeti használat is szórványosan fennmaradt. Így figyelt fel rá a hadsereg is, ami hihetetlen hatékonysága miatt hamar átvette a technikát, alkalmazni kezdték a katonák erőnlétének kialakításánál. Innentől tiszteljük Girya néven ezt a tradicionális vas súlyzót. Az “őshazában” máig ezen a néven fut maga a sport is, míg tőlük nyugatabbra Kettlebell néven vált ismertté.

old kettlebell

Először 1704-ben jelent meg orosz szótárban a Girya kifejezés, s annyira népszerű volt a Oroszországban az eszköz, hogy minden erősembert illetve súlyemelőt a felkész

ülési eszközétől függetlenül girevik-nek hívtak (“a kettlebell-es ember”).

forrás: http://www.kettlebelldozis.hu/

 

Előnyei

  • Egyszerre képes aerob és anaerob hatást kifejteni az edzés során.
  • Gömbsúlyzó használatakor (eltérően az egykezes vagy kétkezes súlyzóktól) a fogás nem a tengelyen történik, messze esik a súlyzó középpontjától, így a gyakorlat közben folyamatos koordinációt, mentális összpontosítást és nagy erőkifejtést igényel már pusztán a helyes tartás is, ami csak más izomcsoportok bevonásával érhető el.
  • Megdolgoztatja a gerinc környéki mélyizmokat, a mély hátizmokat, a has és a csípő izmait, ez erős és stabil törzset eredményez, ami minden erő alapja.
  • Sokrétű terhelést kap az izomzat (szinergista és antagonista izmok egyaránt jól megdolgoztathatók), úgy fejlődnek, ahogyan az a mozgás végrehajtása szempontjából legelőnyösebb.
  • Természetes mozgáshoz közelebb áll.

A Kettlebell használatához sok helyen, videómegosztó portálon találhatunk gyakorlatokat, nem lesz nehéz változatossá tenni otthoni edzéseinket.