Így állítsd be a kerékpárod, hogy a bringázás kényelmes és hatékony legyen

Sokan kezdtek sportolni a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások alatt. Azok akik életmódot váltottak, de eddig a négy fal lözé szorultak, most legálisan mehetnek a szabadba sportolni. Persze mindenkinél a futás az alap, de a kerkékpár szaküzletektől érkező információk, és a forgalomszámlálók adatai alapján, soha nem volt egy biciklis az utakon mint most. De ennek a közlekedési eszköznek sok fajtáját használhatjuk, és nem mindenki helyesen választ magának biciklit. Ha pedig éppen bringavásárlás előtt állunk, jó átgondolnunk néhány szempontot. És mielőtt nyeregbe szállnánk, érdemes megvizsgálni a kerékpár beállításait.
100+ Cyclist Pictures [HQ] | Download Free Images on Unsplash

Mielőtt elmegyünk a kerékpáros szakboltokba, vagy elkezdünk böngészni a neten, pontosan el kell döntenünk, milyen felhasználásra keresünk megoldást. Könnyű vagy nehéz terepre? Aszfalton száguldásra? Családi túrákhoz? Városi közlekedésre? Esetleg hosszabb, emelkedőkkel nehezített túrákra ahol jól jön a villanymotoros rásegítés?

Ha a felhasználási kérdését tisztáztuk, a konkrét igényünkre tudnak ajánlani majd pontos megoldást a szakboltokban. Bár nagy a kínálat, de ha egyéb paraméterekkel tovább szűkítünk, könnyen eljuthatunk oda, hogy a kerékpárboltban kapható  általános méretű bringák közül nem biztos, hogy tökéletesen testre szabottat tudunk vásárolni, de egy majdnem tökéletesen használhatót igen. A sérülések elkerülése miatt megszívlelendő a kerékpár pontos beállítása, mert így kényelmesebb, gyorsabb lesz sportolásunk, illetve a nem megfelelő beállítások maradandó kárt is okozhatnak a testnek. Ezért már a kerékpár megvásárlása előtt fontos centiméter pontossággal testünkhöz állítani, hogy el tudjuk dönteni, jó-e nekünk az adott bringa. A legjobb, ha szakember segítségét kérjük ehhez. Fel kell mérni, hogy van-e szükségünk esetleges plusz alkatrészekre is. Ha szükséges, akkor hajtókart, kormányfejet, nyerget kell váltanunk, még a használatba vétel előtt. Szerencsére a modern technológia lehetővé teszi a professzionális megoldást, ma már Magyarországon is elérhető a BikeFitting szolgáltatás. https://www.velencebike.hu/bikefitting

 Women's Mountain Bike Tutorials | Liv Cycling Official site

Azoknak, akik maguk szeretik bütykölni a bringát, az alábbi legfontosabb lépéseket javasoljuk::

  1. lépés:
    A nyereg magasságának durva beállítása. Álljunk a kerékpár mellé, és állítsuk derékmagasságunk alá a nyerget.
  2. lépés:
    Felülve a nyeregbe először figyeljük meg, lábunk hogyan helyezkedik el a pedálon. Arra törekedjünk, hogy a pedál tengelye fölött helyezkedjen el a pedálon lévő nagy lábujjunk tövénél levő ízület. A pedál legalsó helyzetében is legyen térdünk enyhén hajlítva. Próbáljuk meg, kényelmes-e így a tekerés.
  3. lépés: 
    A vízszintesen álló pedálon a pedál tengelye legyen egyvonalban a térd csúcsával. A nyereg előre, vagy hátra tolásával tudjuk beállítani a helyes pozíciót.
  4. lépés:
    A kormány hozzáállítása a meglevő beállításokhoz. Ez egy eléggé egyedi beállítás, a következő tényezőktől függ: törzshossz, a kar hossza, a derék hajlékonysága, no meg a pocak mérete. Verseny kerékpároknál fontos az aerodinamikailag alacsony ellenállás, ezért a kormány mélyebbre szokott kerülni. Ez erős, és egészséges hátat kíván, ami a kor előrehaladtával gyengül. A szabadidő sportolók nem az erős hátizmukról híresek, így számukra legjobb, ha a kormány magassága  viszonylag kényelmesen magas.
  5. lépés:
    A kényelmünket fokozhatja, ha hátsó guminak egy ballonosabb, vastagabb gumit választunk, amit nem kell olyan keményre fújni, mint vékonyabb társait, ezáltal is kellemesebbé tehetjük kerékpározásunkat. A sisak ugyan a KRESZ-ben városon belül nem kötelező, de egy előrelátó embernek az, így erről is gondoskodjunk. A kerékpáros cipő kiválasztásánál fontos szempont, hogy csak országúton kerékpározunk-e, ha igen, országútit javaslok, de ha hegyikerékpározunk is, akkor érdemes spd-s „monti” cipőt használnunk országúton is.
    Vigyünk magunkkal gumi javítót, és szerszámokat is.

Ezekkel a beállításokkal és eszközökkel jó az esélyünk a sérülések, a fájdalmak kialakulását az edzés végére elkerülni. A kerékpározás mindenképpen jó, alacsony sérüléskockázatú, kellemes sport, mégis érdemes has, hát, és kar izomerősítéssel kiegészíteni. A kedvenc vesszőparipánkkal, a nyújtással együtt, hiszen biciklizés után is fontos a megterhelt izomzat lenyújtása.