Gerinc-teszt egyszerűen

A Te hogy tartod magad? című cikkünkben tárgyaltunk arról, hogy a helyes tartás kialakulása legalább egy évtizedig tart. De a gerinc-ügy ezzel még nincs lezárva, ezúttal tesztelni fogunk!

 

A fiatalkori pálya és szakmai alkalmasság miatt készített vizsgálatok esetében a testtartási hibákat tárják fel a leggyakrabban. Felnőtt korban – már a pályán és a szakmában – ezek a vizsgálatok sokszor elmaradnak. Bár a testtartási hiba nem betegség, de ha nem javítunk rajta, a gerinc nem fiziológiás terhelése miatt idővel a gerinc fokozatosan romló elváltozásainak kialakulásához, vagyis a gerinc porckopásához, s visszatérő fájdalmakhoz vezethet.

A gerincbetegségek, elváltozások, a súlyosabb tartáshiba és a hozzá társuló, azt jelző fájdalom (amely minden gerincszakaszt érinthet) oka csak az esetek tíz-tizenöt százalékában köthető élettani változásokhoz. A tartáshiba lényege, hogy a testtartás eltér a biomechanikailag helyes tartástól. Ez nemcsak a gerincoszlopunk szerkezeti sérüléséhez vezet, hanem a törzs és a végtagok részleges alul és túlterhelése miatt kényelmetlenségekhez, károsodásokhoz is.

Egyes területek izomzatának merevsége, izomgyengesége feltételezhető tartáshibára utal, a merevség és gyengeség pedig visszafelé további alulműködésekhez, a probléma elhatalmasodásához, a gerinc további károsodásához vezethet. Az intenzívebb sportolás megkezdésekor kialakuló sérülések és fájdalmak sokszor visszavezethetők a tartáshibára.

A gyerekeknél egy nagyon egyszerű vizsgálatot, az úgynevezett Matthias tesztet végzik el, de az alapozási szezonban mi is kipróbálhatjuk, ez alapján javíthatjuk hiányosságainkat, így nemcsak egészségesebbek lehetünk, hanem még a teljesítményünket is növelhetjük a következő versenyszezonra.

Állj egyenesen, szorítsd össze a farizmaid, húzd be a hasad, zárd a lapockáid, és ezt a helyzetet megtartva egyszerre nyújtsd mindkét karod előre a váll magasságában. Ezt a helyzetet kell megtartani könnyedén, legalább egy percig!

Ha kezdetben helyesen állsz – a lapockáid nem emelkednek előre, a medencéd nem előre billen, és ezt a testhelyzetet képes vagy kellő ideig megtartani, akkor a tesztet hibátlanul hajtottad végre.

Egyes izmok gyengesége tételezhető fel, és tartáshibára utal, ha:
– kezdetben még helyesen állsz,
– azonban a teszt ideje alatt bármikor megszűnik a lapockák és a medence helyes tartása (lapockáid előemelkednek, medencéd előrebillen);
– illetve extrém erőkifejtés szükséges a megtartásához.

Még kritikusabb a helyzet, és gyenge izomcsoportokra utal, ha:
– kezdetben sem vagy képes nyújtott karokkal helyesen állni,
– a lapockáid előre emelkednek, a medencéd előrebillen.

Önmagában a sportág biomechanikailag helyes mozgás megtanulása, és végrehajtása, a kiegészítő sportok elvégzése is orvosolhatja tartáshibánkat, és tüneti gondjaink – többek között a fájdalom – múlhatnak, de mindenképpen javasolt a tartásjavító torna bevezetése edzésmunkánkba.

A túlságosan egysíkú, egyoldalúan terhelő sportok hosszú távú gyakorlása – kiegészítő sportok hiányában – szükségszerűen vezethetnek sérülésekhez, a helytelen tartás kialakulásához. Kiváló példa a kiegyensúlyozott edzésterhelésre az úszás, amely talán a „legbiztonságosabb” és a legalacsonyabb sérülésveszéllyel járó sportok egyike.