A négy leggyakoribb gyengeség, ami megnehezíti a futók életét!

Az újévi fogadalmak kapcsán már adtunk tanácsot azoknak, akik most kezdik a futást. A következő lépés a helyes technika pontosítása. Mindenki úgy gondolja, hogy futni alap, de azt már csak részletes mozgáselemzéssel deríthetjük ki, hogy milyen hatékonytalanul dolgozunk sportolás közben. Szerencsére nem kell mozgáselemző specialistához mennünk, első körben bemutatunk pár alap hibát.

Proper Running Form | Cadence, Foot Strike & Posture - YouTube

 

Az utóbbi évtizedben a helyes futótechnika központi kérdéssé vált. Nem csak a profi futók körében vita tárgya ez a dolog, de a kezdőkében is. Mindenki azt hiszi, hogy a futótechnikája kifogástalan, azonban nem minden hibát veszünk észre. Most összegyűjtöttünk ezek közül négyet!

  1. „Tengelyeltolódás”
    Ezzel a problémával a futók gyakran találkoznak, azonban nem ismerik fel. Ilyenkor a lábunk a testünk tengelye előtt ér le a földre. Más szavakkal, a lábnak a testünk, és a testtömegünk centruma „alatt”, vagy minimális eltéréssel kell földet érnie. Ha ez nem történik meg, a tested nem lesz egyensúlyban, a gerinced pedig rossz irányú terhelést kap. Ha viszont sikerül kiküszöbölni, a csapódások száma egy adott időn belül csökkenni fog, amitől kevesebb energiát kell felhasználnod, és a terhelés is kisebb lesz.
  1. Túl sok törzs- és vállmozgás
    Ez a hiba főként a kezdő futóknál szokott jelentkezni. Ilyenkor a kar helytelen mozgatása okozza a galibát. A kar túlságosan kileng, amitől a vállöv vele együtt mozog. Ez egészségtelenül erős oldalirányú mozgást eredményez, a váll pedig nagymértékben el fog fordulni. Képzelj el egy függőleges tengelyt a tested mentén, ami a jobb- és baloldalra osztja a tested. A kezednek nem szabad áthintáznia ezen a választóvonalon!
  2. Felhúzott vállak
    Ha úgy futsz, hogy a vállad túlságosan felhúzod, közel a füledhez, akkor a nyakad, a mellizmod és a bordaközi izmaid is görcsölni fognak. Ez csak felesleges fájdalmat jelent, és pihentetni kell. Gyakran előfordul azoknál is, akik túl sok időt töltenek a gép előtt ülve.
  1. Befelé dőlő térdek
    Ha futás közben megfigyeled a többi futót, észre fogod venni, hogy a legtöbb embernek befelé dől a térde. Vannak, akiknek jobban, vannak, akiknek kevésbé. Akár hiszed, akár nem, ezt az egyik fenék-izomcsoport, a gluteus medius gyengesége okozza, és jelentősen lelassítja a futót. A következő gyakorlattal segíthetsz ezen.