VIGYÁZAT! SZMOG! Mire figyeljünk sportolás közben?!?!

Rossz a levegő Budapesten és más nagyvárosokban, a szállópor szintje elérte a figyelmeztetési határértéket. Ez nemcsak a hétköznapi embert, de a sportolót is kihívás elé állítja. Hogyan óvja meg tüdejét és keringését a szálló portól az aki ilyenkor is szabadtéren sportolna?

Kapcsolódó kép

A téli szmogot olyan emberi tevékenységek teremtik, mint a fűtés, a közlekedés, a mezőgazdasági és az ipari termelés. Ha nem fúj erős szél, a felhalmozódott, tíz mikrométernél kisebb átmérőjű – PM 10-nek nevezett – részecskék okozzák.

Fontos meghúzni a mérethatárt, a nagyobb részecskék egészségkárosító hatása ugyanis sokkal kisebb, mert azok a légzőrendszer szűrőin fennakadnak, így nem jutnak le a tüdőnk mélyére, a legkisebb hörgőkbe. Az apróbb szemcsék azonban könnyen behatolnak a tüdőbe. Ez a probléma ma hazánkban több mint tízezer ember halálát okozza évente. Ezt a fajta szmogot az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) rákkeltőnek nyilvánította, és ezt kiáltották ki a trombózis egyik fő okozójának.

Szmogriadó idején két-három százalékkal növekszik annak kockázata, hogy valaki szívelégtelenség miatt kórházba kerüljön, vagy életét veszítse. Akinél nem jelentkezik ennyire extrém reakció, annak is meg kell küzdenie a hétköznapinak mondható tünetekkel: a teljesítmény csökkenésével, sport közben pedig a fáradékonysággal.

Mit tegyek, hogy elkerüljem a szmogveszélyt?

1. Hordjunk maszkot séta, mozgás és sport közben is! (Japánban ez megszokott látvány, nálunk a sportolók közül egyelőre még csak a bringások használják rendszeresen.)

  1. Átmenetileg le kell mondani a szabadtéri sportolásról. (Az edzőtermek légtisztító berendezései fel vannak szerelve megfelelő szűrővel – remélhetőleg a filtert is elég gyakran cserélik!)
  2. Van még egy természetes megoldás Budapesten, Miskolcon és Pécsett: a magasan fekvő helyeken – Normafán, Bükkben és Misinatetőn, a Mecsekben – tartani az edzést. Így egyszerre menekülünk ki a füstködből és szellőztetjük át a tüdőnket is.