Az egészséges élet félrevezető mítoszai, ezeket a hiedelmeket “néztük be” ebben az évtizedben

Sok olyan mítosz, hiedelem látott napvilágot az elmúlt évtizedben, ami beégett a tudatunkba, pedig nem teljesen, vagy kicsit sem felel meg a valóságnak. Nem feltétlenül a hiszékenységünk az oka, egyszerűen most ugrott nagyot az a tudományos terület ami a rekreációs szabadidősportokat, a tudatos életmódváltást, az egészséges táplálkozást segíti. Talán túl sokan lettek hirtelen szakértők, véleményvezérek, nehéz kiválasztani azokat a forrásokat amikben megbízhatunk, hiszen a rövid idő alatt kevés visszacsatolás, igazolás állt rendelkezésünkre.

Képtalálat a következőre: „runner girl thinking”

 

Szerencsére most már vannak olyan szaklapok, sportszakemberek akik komolyabb értékeket is letettek az asztalra, adhatunk a szavukra. Ilyen a Runner’s world magazin, és most össze is gyűjtötték mik azok a hiedelmek amiket leggyakrabban benéztünk az elmúlt évtizedben.

 

1. Napi 2 liter vizet kötelező meginni

Nem vitás, hogy kell a folyadékpótlást, de az, hogy kinek mennyit kellene innia, nagyon sok dologtól függ. ,,A folyadékbevitel mennyisége függ az időjárástól, az egészségi állapottól, a testsúlytól, a testösszetételtől” – vallja Cara Pensabene belgyógyász ,,Ráadásul az ételekből is folyadékhoz jut a testünk” – tette hozzá a szakember, aki szerint sokkal inkább a saját testünkre, semmint a szabályokra kellene fókuszálni. Ha a dehidratáltság jeleit tapasztalod magadon, fáj a fejed. akkor vedd komolyabban az ivást. A két liter víz csak egy iránymutató, lehet, hogy a te testednek többre van szüksége! Igyál, ha szomjas vagy!

2. Az izzadásgátló rákkeltő

Nincs olyan tanulmány, amiben bebizonyították volna, hogy az izzadásgátlók használata összefüggésben áll a rák kialakulásával – vallja Dr. Janette Nesheiwat onkológus, aki szerint ezek a termékek nem okoznak rákot. A szakember szerint a higányról derült ki, hogy rákkeltő, viszont ezt ma már tilos használni a kozmetikumokban.

3. A szénhidrátoktól hízol meg

Bár a nagyon alacsony szénhidráttartalmú diéták igen népszerűek voltak az elmúlt években, semmi okod rá, hogy kizárd őket az étrendedből. A túl alacsony szénhidrátbevitel ugyanis vérszegénységet, csontritkulást és idegrendszeri problémákat okoz. Persze mindentől lehet hízni, ha nem jó minőségűt és nem a megfelelő mennyiségben fogyasztjuk. Épp ezért érdemes törekedni a feldolgozott ételek helyett a minőségi szénhidrátok fogyasztására: a magas rost és tápanyagtartalmú köretfélék, mint a quinoa vagy a hajdina remek szénhidrátforrások, csak úgy, mint a zöldségek, amik ráadásul a fogyást is serkentik.

4. A halolaj készítmények csökkentik a szívbetegségek kockázatát

Egy 2012-es Nemzetközi Egészségügyi Felmérésből kiderül, hogy a halolaj készítmények fogyasztása a mennyiséget tekintve meghaladja más vitaminok és táplálékkiegészítők fogyasztását. A legtöbb, főként a zsírosabb halfajtákban található Omega-3 zsírsav gyulladáscsökkentő hatású, így jótékonyan hat a szív állapotára, viszont a New England Journal of Medicine tanulmánya szerint csak azzal, hogy valaki ilyen készítményeket szed, még nem védett a stroke és a szívbetegségek ellen. Az Omega-3 fontos része kel, hogy legyen az étkezésnek, de mellette törekedni kell a tápanyagdús fogásokra és a sportos életmódra is!

5. A minimalista futócipők a legjobbak az edzéshez

Ebben az évtizedben lettek népszerűek a minimalista futócipők: ezek olyan darabok, amiknek a talpában minimális mértékű vagy semmiféle csillapítás nincs, illetve a a talpuk a sarokrészen egy nagyon kicsit van csak megemelve a lábujjakhoz képest. Ez viszont azért probléma, mert a szakértők szerint ezekben a termékekben sokkal könnyebben megsérül a test. Készült egy kutatás is a témában: a British Journal of Sports Medicine eredményei szerint azoknál a futóknál, akik a 10K-ra való edzésük alatt ilyen minimalista futócipőben edzettek, háromszorosa volt a sérülések száma.

6. A citromos víz pörgeti az anyagcserét

Sajnos azóta kiderült, hogy nincs nagy csodaszer az anyagcsere felpörgetésére. A gyors anyagcsere és a fogyás között van összefüggés, az anyagcsere az izomtömeg növelésével serkenthető – vallja Kim Rose dietetikus, aki szerint azért is lassul az öregedéssel az anyagcserénk, mert veszítünk az izomtömegből. A csípős ételek, a citromos víz jó hatással vannak a testre, ám az anyagcserénket akkor tudjuk felpörgetni, ha több súlyzós edzést végzünk, ha ugyanis nő az izomtömeg, több kalóriát éget el a test – vallja a szakember.

7. A gyakori szójafogyasztás rákot okozhat

A szója egy fehérjében gazdag, növényi alapú élelmiszer, amelynek elég rossz a hírneve a rákos megbetegedések kialakulásával kapcsolatban. Ennek az az oka, hogy izoflavonokat tartalmaz, amelyekről korábban az a hír terjedt el, hogy elősegítik a rák szaporodását, ám azóta kiderült, hogy ez nem feltétlenül így van. Az izoflavonok koncentrációja ugyanis nem elegendő ahhoz, hogy elősegítse a rák kialakulását és a szójaalapú ételeknek igenis vannak előnyei – így felesleges őket tiltólistára tenni.

8. Nagyon fontos, hogy minden nap multivitamint szedjünk

Hacsak nem vagy vegetáriánus, ami azt jelenti, hogy valószínűleg nálad is alacsony a B-12 vitamin szintje, vagy nem vagy túl egy gyomorbypass műtéten, akkor felesleges az állandó multivitamin szedése – vallja Dr. Nesheiwat. Ha megfelelő mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt, fehérjét, szénhidrátot és zsírt fogyasztasz, akkor elegendő tápanyagot kap a szervezeted.

9. A facsart levekkel kitisztíthatod a szervezetedet

A máj az a szervünk, ami a méreganyagok eltávolításáért felelős. Méreganyagok a szervezetben abból lesznek, amiket eszünk, iszunk, sőt, azokból is, amiket ilyen tisztítókúrák alkalmával elfogyasztunk – vallja dr. Rose. Így nem azzal tehetsz sokat, ha különféle leveket iszol, hanem azzal, ha egészséges marad a májad – ehhez pedig nagyon fontos a megfelelő mértékű hidratálás, a folyadékbevitel.

 

forrás: https://www.runnersworld.hu/wellness-mitoszok-a-2010-es-evekben-122403